Home Gezondheid Gezondheidsvoordelen van wandelen: onderzoek dat bewijst dat we allemaal meer zouden moeten wandelen
lopen is gezond

Gezondheidsvoordelen van wandelen: onderzoek dat bewijst dat we allemaal meer zouden moeten wandelen

by hollandbuiten

Uw dagelijkse wandelingen kunnen zelfs gunstiger voor u zijn dan u denkt. Hier hebben we een aantal van de interessantste onderzoeken op een rijtje gezet en hebben we experts gevraagd hoe goed wandelen precies voor u is.

De nieuwe liefde voor wandelen die velen van ons in 2020 op de been hield, lijkt ons door een nieuwe blokkade te loodsen, nu de mogelijkheden om fit te blijven weer beperkt zijn tot toegankelijke vormen van lichaamsbeweging in de buitenlucht, zoals onze dagelijkse wandelingen en fietstochten, en tot thuisworkouts.

Een wandeling kan je echter heel veel goed doen, en alles wat je daarvoor nodig hebt is je lichaam, een goed paar schoenen en misschien een favoriete podcast of afspeellijst om je gaande te houden terwijl je beweegt.

Je zou geneigd kunnen zijn om te geloven dat de eenvoud van wandelen betekent dat het gewoon niet zo goed voor je is als andere vormen van intensievere oefening zoals krachttraining of hardlopen, maar laat je niet voor de gek houden.

MISSCHIEN VINDT U OOK HET VOLGENDE LEUK

Wandelen kan net zo goed zijn voor je lichaam en geest als hardlopen voor mensen die geblesseerd zijn
Sinds de jaren zeventig is ‘no pain, no gain’ het alomtegenwoordige motto van trainers en hardloopclubs. Als je niet op 80% van je totale maximum werkt, werk je niet hard genoeg. Hoewel dit soort intensieve training geweldig is om je conditie aanzienlijk te verbeteren en je voor te bereiden op wedstrijden en competities, is het niet altijd duurzaam. Als je dagelijks hard traint, loop je het risico op blessures, vermoeidheid en zelfs een verminderde interesse.

Low impact steady state cardio (LISS), daarentegen, is nog steeds geweldig voor de gezondheid van het hart en je kunt het elke dag doen. In een studie uit 2013 werd zelfs beweerd dat stevig wandelen net zo goed is voor de gezondheid van het hart als hardlopen. Gepubliceerd in het American Heart Association tijdschrift Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology, vergeleken onderzoekers gegevens van twee studies met 33.060 hardlopers en 15.045 wandelaars. Wandelaars ondervonden grotere gezondheidsvoordelen dan hardlopers: het risico op een eerste hoge bloeddruk daalde met 7,2%, vergeleken met 4,2% voor hardlopers – terwijl het cholesterolrisico met 7% daalde voor wandelaars vergeleken met 4,3% voor hardlopers. Beiden hadden dezelfde 12 procent minder kans op diabetes bij de eerste keer.

Vrouw aan het wandelen

Het herontdekken van de geneugten van beweging is cruciaal voor ED herstel
“Wandelen en hardlopen vormen een ideale test van de gezondheidsvoordelen van wandelen met een matige intensiteit en hardlopen met een krachtige intensiteit, omdat het om dezelfde spiergroepen en dezelfde activiteiten gaat die met een verschillende intensiteit worden uitgevoerd,” zegt onderzoeksleider dr. Paul Williams van het Lawrence Berkeley National Laboratory in Californië. “Mensen zijn altijd op zoek naar een excuus om niet te bewegen, maar nu hebben ze een eenvoudige keuze om te rennen of te lopen en te investeren in hun toekomstige gezondheid.”

In een rapport met bevindingen uit meerdere studies stelden onderzoekers vast dat wandelen het risico op cardiovasculaire gebeurtenissen met 31% verminderde en het risico op overlijden met 32% verminderde. Deze voordelen kwamen zowel bij mannen als bij vrouwen voor en waren al merkbaar bij een wandeltijd van slechts 5,5 mijl per week met een snelheid van twee mijl per uur. Als je 10.000 stappen per dag loopt, leg je bijna vijf mijl per dag af, dus je hoeft echt niet ver te gaan om de cardio-beschermingen te oogsten. Mensen die langere afstanden liepen of in een sneller tempo liepen (of beide) resulteerden in de grootste vermindering van het risico op hart- en vaatziekten.

MISSCHIEN VINDT U OOK LEUK

Voordelen van wandelen: “Wat elke dag wandelen tijdens de kerstvakantie me leerde over mijn mentale gezondheid”
Hoewel elke vorm van wandelen goed is, legt Dr. Georgina Stebbings, Senior Lecturer in Sport & Exercise Physiology van de Manchester Metropolitan University, uit dat intensiteit wel degelijk een verschil maakt: “Idealiter is het intensief genoeg om je buiten adem te brengen (d.w.z. matig intensief), wat een korte power-walk kan zijn of een langere, langzamere wandeling over moeilijker terrein”.

“In een maatschappij waarin volwassenen gemiddeld acht uur per dag zitten, is het niet alleen belangrijk om actief te zijn, maar ook om de zittijd te verminderen. Dus zelfs als je niet in staat bent om matig intensief te wandelen/actief te zijn, is het simpelweg opbreken van langdurige perioden van zitten om de 30 minuten met lichte intensiteit bewegingen/wandelen voldoende om de bloedsuikerspiegel lager te houden gedurende de dag (wat helpt bij het voorkomen van diabetes).”

Wandelende vrouw in het bos

Voordelen van wandelen: In een 2016 Health Survey for England werd gerapporteerd dat minder dan 35% van de volwassenen de aanbevolen 150 minuten matige intensiteit lichaamsbeweging per week voltooit
Ze wijst op een 2016 Health Survey for England waarin werd geschat dat minder dan 35% van de volwassenen erin slaagt om de aanbevolen 150 minuten matige intensiteit lichaamsbeweging per week te voltooien. Om dat doel te bereiken, zou je drie keer per dag een krachtwandeling van 10 minuten kunnen maken – gemakkelijk haalbaar wanneer velen van ons nog steeds thuis werken en meer in staat zijn om een snelle pauze van hun bureau te nemen. Doe mee aan een wandeltocht.

Haar punt bevestigt de bevindingen van een onderzoek uit 2017 door de Universiteit van Leicester, waaruit bleek dat langzame wandelaars ongeveer twee keer zoveel kans hadden

Leave a Comment

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat u hiermee akkoord gaat, maar u kunt zich desgewenst afmelden. Accept Read More